Är du intresserad av att bli kund? Ring oss på010-498 99 90 eller mailakontakt@sarnmark.se

Brukarassistans Sverige

Brukarassistans Sverige är sedan 2010 ett helägt dotterbolag till Särnmark. Företaget har arbetat med personlig assistans i över 10 år. Här är deras historia.

Brukarassistans Sverige startades 2002 av Lars Lundberg och Helene Winder.

Lars Lundberg har en lång och bred erfarenhet från personlig assistans, både personligt och professionellt. Han har även under många år varit engagerad i bland annat RBU (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar). Med sin själ och sitt hjärta i grunden till personlig assistans på brukarens villkor, väcks tanken på att starta ett eget företag – Brukarassistans Sverige.

Helene Winder tillfrågas om hon är intresserad av att starta upp och driva ett nytt företag. Hon har goda kunskaper i ekonomi och administration och vill vara med och bidra till en bättre personlig assistans än vad marknaden kan erbjuda. Helene går därför in som delägare och bygger, tillsammans med Lars, upp företaget.

Brukarassistans Sverige är sprunget ur samma verklighet som Särnmarks grundare och ägare Mikael och Cecilia kommer ifrån, det vill säga utifrån det personliga perspektivet att vara en person som är helt beroende av personlig assistans eller att leva tillsammans med eller jobba för en person med funktionsnedsättning. De brinner för assistans på brukarens villkor.

Särnmarkgruppens värdegrund

Brukarassistans Sverige erbjuder tjänsten BAS Total, en fullservicetjänst där man tar ansvar för din personliga assistans fullt ut.

”Det rör sig inte om människor med speciella behov, utan om människor med alldeles normala behov som måste tillgodoses med särskilda insatser.”

Läs mer om Brukarassistans Sverige

Viktiga årtal

2002 startar Lars Lundberg och Helene Winder en enskild firma med 2 kunder.

2003 har företaget 3 kunder och genom Lars engagemang i RBU, växer verksamheten snabbt. Företaget får en stadig ström av kunder och Lars och Helene utvecklar och tar modellen Bas Total ett steg längre.

"Det som idag skiljer BAS Total från andra liknande modeller är framför allt Brukarassistans resursassistenter. Istället för att slita på assistansgruppen när någon blir sjuk, har Brukarassistans en vikariepool med personer som redan är kända hos sina kunder. Det är personliga assistenter som är anställda på våra kontor och som rycker ut när någon av våra kunders assistenter blir sjuka. Det handlar om personlig assistans och inte bemanning. Våra kunder tycker att det gör stor skillnad!", berättar Helene.

2007 arbetar företaget för 26 kunder.

2010 blir Brukarassistans Sverige en del av Särnmark-gruppen. Lars går i pension medan Helene jobbar kvar i verksamheten. Helene arbetar idag som kvalitetsansvarig för Brukarassistans Sverige och sitter även med som ledamot i Särnmarks styrelse.

2012 öppnar Brukarassistans Sverige ytterligare ett kontor i Uppsala och året efter även ett kontor i Stockholm.

I januari 2015 räknar företaget till 70 kunder.

I februari 2015 byter Brukarassistans Uppland namn till Brukarassistans Sverige. Namnbytet visar tydligt att företaget idag erbjuder sina tjänster även till kunder som bor utanför Upplands gränser.

”Det handlar om personlig assistans i hemmet nära våra kunder, vilket gör den personlig. Därför heter det just personlig assistans och inget annat”, avslutar Helene.