Är du intresserad av att bli kund? Ring oss på010-498 99 90 eller mailakontakt@sarnmark.se

Vanliga frågor

Påverkas vårdbidraget om mitt barn beviljas mer assistans?

Ja, vårdbidraget kan påverkas vid utökad assistans. Man är då skyldig att meddela Försäkringskassan detta så snart som möjligt.


Påverkas handikappersättningen om jag beviljas mer assistans?

Ja, handikappersättningen kan påverkas av utökad assistans. Man är då skyldig att meddela Försäkringskassan snarast.


Hur stor är schablonersättningen från Försäkringskassan?

Försäkringskassans schablonersättning är 291 kr/timme för 2017. Schablonen höjs vanligtvis vid varje årsskifte.


Kan jag ha personlig assistans vid längre vistelser utomlands?

Ja, du har rätt till personlig assistans i upp till 1 år om du vistas i ett EU-land utanför Sverige. Vistas du i ett land utanför Sverige som inte tillhör EU, har du rätt till personlig assistans i upp till 6 månader.


Kan jag bli kund hos Särnmark även om jag bor utanför Stockholm?

Ja givetvis! Många av våra kunder bor utanför Stockholm. Vi har kontor i Stockholm, Gävle, Höör, Karlstad, Linköping, Västerås, Visby och Uppsala. Bor du i ett område där vi inte har ett kontor är du även då mycket varmt välkommen som kund. Kontakten och administrationen sköts då främst via telefon, mejl och post.  
Bli kund hos Särnmark


Är Särnmark anslutet till något kollektivavtal?

Ja, vi är anslutna till arbetsgivarorganisationerna KFS:s (Kommunala Företagens Samorganisations) och Vårdföretagarnas respektive kollektivavtal med fackförbundet Kommunal, som gäller för personliga assistenter.


Hur regleras mina assistenters löner om jag är kund hos Särnmark?

Alla dina assistenter är via sina anställningsavtal knutna till en arbetsgivarorganisation och dess kollektivavtal. Vilket avtal som styr dina assistenters löner beror på vilken av våra modeller som du väljer. Väljer du BAS Total, är det Vårdföretagarnas kollektivavtal med Kommunal som gäller. Väljer du Aktiv eller Firma, är det KFS kollektivavtal med Kommunal (det så kallade PASS-avtalet) som gäller.  I kollektivavtalen står det bland annat om lägsta tillåtna lön och Ob-ersättning.

Arbetsgivarorganisationerna och Kommunal (Svenska Kommunalarbetarförbundet) förhandlar också varje år om en lägsta lönehöjning för fackligt anslutna assistenter. Den uppgörelsen är bindande för oss och våra kunder. I övrigt är vi fria att komma överens om vilka löner dina assistenter ska ha.


Hur gör jag för att bli assistent hos Särnmark?

Anmäl ditt intresse genom att lägga upp din profil här på vår webbplats. På samma sida kan du även läsa om vilka grundkrav vi har på våra personliga assistenter. Du kan också hålla utkik efter intressanta jobb under våra lediga tjänster.
Lediga tjänster


Jag har en bror som har en omfattande förvärvad hjärnskada med intellektuell och kognitiv påverkan. Kan han välja att bli kund hos er?

Ja, absolut! Vi erbjuder flera modeller för assistans, en av dem passar säkert din bror.
Läs mer om våra tre modeller


Om jag känner att jag har en direkt dålig relation med min assistansrådgivare, har jag då möjlighet att få byta till en annan?

Ja, naturligtvis. En bra relation är grunden till ett fungerande samarbete och en personlig assistans. Men ibland kan det vara svårt att ta detta direkt med sin assistansrådgivare.
Kontakta vårt kundombud


Finns det tillfällen för mig att träffa andra kunder hos Särnmark?

Varje år har vi sommar- och julfester. Många kunder passar då på att ta med alla sina assistenter. Under året bjuder vi även in till intressanta föreläsningar, utbildningar och temadagar där du också kan träffa många av våra andra kunder.
Läs mer om våra aktiviteter

Har du fler frågor?

Assistans är ett komplext ämne, som kräver stor kunskap och erfarenhet inom området. Frågorna kring personlig assistans är allt annat än enkla. Så har du allmänna funderingar kring hur personlig assistans fungerar eller frågor kring din assistansansökan, kan du alltid kontakta oss. 

Vi ger dig kostnadsfri rådgivning