Emma har erfarenhet från alla delar av personlig assistans – som assistent, medarbetsledare och nu kundansvarig. Det ger henne en helhetssyn och ett engagemang som gör skillnad för både kunder och kollegor.
Efter nästan nio år som personlig assistent på Särnmark har Emma gått hela vägen till att bli kundansvarig inom personlig assistans. Med en unik förståelse för både kundens och assistenternas vardag brinner hon för att skapa trygghet, lyhördhet och ett samarbete som verkligen fungerar.
Emma började sin resa på Särnmark som assistent åt samma kund i nästan nio år. Kunden hade drabbats av en massiv hjärnblödning och var förlamad från halsen och nedåt.
”Jag trivdes otroligt bra i den rollen. Det var en nära relation, och jag lärde mig mycket om vad som händer med en människa efter en sådan skada – att verkligheten kan se olika ut beroende på hur hjärnan påverkas,” berättar Emma.
Efter ett år blev hon medarbetsledare och för fyra år sedan fick hon chansen att prova på ett jobb som tjänsteman.
”Jag fick frågan om att hjälpa till över sommaren. När det därefter behövdes ett vikariat som kundansvarig tackade jag ja och nu är jag tillsvidareanställd på Särnmark som kundansvarig.
För Emma handlar ett bra samarbete med kunderna om att vara närvarande.
”Det viktigaste är att lyssna och finnas där. Man har inte alltid alla svar, men man kan alltid försöka – och återkoppla när man lovat. Det skapar trygghet.”
Hon lyfter också vikten av att förstå helheten: att ha arbetat både nära kunden och på kontoret ger henne en unik insikt.
”Kunder och assistenter brukar säga att det märks att jag själv har jobbat som assistent. Jag vet hur det känns att stå där ute i vardagen, och det tar jag alltid med mig i mitt arbete som kundansvarig.”
Emma tvekar inte att lyfta fram sina kollegor när hon berättar om sin resa.
”Utan Therese, Brittis och Camilla hade jag inte varit här i dag. Att de trodde på mig som kundansvarig när jag arbetade som personlig assistent var otroligt värdefullt.
Det är tydligt att gemenskapen inom assistansbolaget är en drivkraft – både i det dagliga arbetet och i utvecklingen framåt.
Två dagar i veckan arbetar Emma på kontoret i Gävle och tre i Uppsala.
”Pendlingen ger mig tid att varva ner. Efter en dag fylld av samtal och möten uppskattar jag tystnaden i bilen.”
När hon verkligen vill koppla av tar hon en promenad i skogen – gärna ensam.
”Jag pratar hela dagarna, så lugn och ro är viktigt för mig.”
Det kanske inte alla vet om Emma är att hon är uppvuxen på en bondgård.
”Jag älskar att köra traktor! Att vända hö en sommarkväll efter jobbet är avkoppling för mig. Och jag lagar gärna bilen själv – jag är van vid att man löser saker på egen hand. Skit under naglarna tycker jag om,” säger hon med ett skratt.
När man frågar Emma vad som är mest givande med jobbet som kundansvarig inom personlig assistans svarar hon utan att tveka:
”Människorna. Att få möta så många olika personer – kunder, assistenter och anhöriga – det är det som gör arbetet så meningsfullt.”
Du är varmt välkommen att kontakta Emma. Du når henne enklast på emma.blomqvist@sarnmark.se