Om du inte är nöjd med ditt nuvarande assistansbolag kan du enkelt byta. Givetvis får du stöd genom hela processen – tryggt, kostnadsfritt och med kontinuitet i din assistans.
Att byta assistansbolag behöver inte vara svårt. Hos oss får du:
Ring oss på 010-498 99 90 eller mejla kontakt@sarnmark.se – vi återkommer inom 24 timmar.
Att stanna kvar hos ett assistansbolag som inte möter dina behov kan påverka din vardag negativt. Här är vanliga skäl till att många väljer att byta:
Om du känner igen dig i något av ovanstående, kan det vara dags att byta assistansbolag.
Välja assistansbolag - Läs 10 viktiga saker att tänka på
1. Kontakta oss
Hör av dig via telefon, mejl eller formulär. Vi lyssnar på din situation och dina behov.
2. Planera bytet
Tillsammans med din nya kontaktperson gör vi en tydlig plan för övergången.
3. Vi hanterar administrationen
Vi sköter allt det praktiska – inklusive kontakt med Försäkringskassan.
4. Juridisk hjälp ingår.
Smidig övergång Vi samordnar schema och bemanning. Om du vill, följer dina assistenter med.
5. Start med ny anordnare
På överenskommet datum tar vi över ansvaret – utan avbrott i din assistans
Ja, i de flesta fall kan dina assistenter följa med till oss. De anställs då av Särnmark.
Hur lång tid tar det att byta assistansbolag?
Vanligtvis 1–3 månader beroende på din nuvarande uppsägningstid.
Kostar det något att byta till Särnmark?
Nej, du betalar inget för att byta till oss.
Kan jag få hjälp med kontakten med Försäkringskassan?
Ja, våra jurister hjälper dig hela vägen – kostnadsfritt.
Vill du veta mer om hur ett byte går till? Våra informatörer svarar gärna på dina frågor – helt kostnadsfritt och utan förpliktelser.
Ring 010-498 99 90
Mejla kontakt@sarnmark.se
Vi återkommer inom 24 timmar.
Den här sidan uppdaterades senast 2025-06-12
Här samlar vi historier från personer som, tack vare sin assistans, kunnat skapa det liv de själva vill leva.
Mycket nöjda kunder hos Särnmark, enligt oberoende undersökning
Varje år har vi sommar- och julfester. Många kunder passar då på att ta med alla sina assistenter. Under året bjuder vi även in till intressanta föreläsningar, utbildningar och temadagar där du också kan träffa många av våra andra kunder.
Absolut. Som anhörig till en person som får personlig assistans via Särnmark brukar det gå att få kontakt med andra anhöriga i samma situation som du. Varje år har vi exempelvis sommar- och julfester då många kunder väljer att bjuda med sina anhöriga. Våra föreläsningar och temadagar är också bra tillfällen att träffas. Fråga din kundansvarig för mer information eller håll utkik på sidan där vi publicerar våra inplanerade aktiviteter.
Assistans är ett komplext ämne, som kräver stor kunskap och erfarenhet inom området. Frågorna kring personlig assistans är allt annat än enkla. Så har du allmänna funderingar kring hur personlig assistans fungerar eller frågor kring din assistansansökan, kan du alltid kontakta oss.
Ta gärna kontakt med flera olika assistansbolag först för att du ska kunna jämföra dem ordentligt. Lyssna såklart också på rekommendationer och tips på assistansbolag från andra som har personlig assistans. Sedan kommer det assistansbolag du väljer hjälpa dig med själva bytet. Det går givetvis bra att höra av sig till oss för råd om assistans oavsett om du överväger att byta assistansbolag nu eller någon gång i framtiden.
Absolut. Våra kunder får en egen jurist som kostnadsfritt hjälper dig som kund med frågor gällande personlig assistans. Har du inte ett beslut idag och önskar juridisk rådgivning inför ansökan och under ansökningsprocessen hjälper vi gärna till. Vi kan exempelvis göra en preliminär bedömning av din rätt till assistans och därefter företräda dig i kontakt med myndigheter under ansökningsprocessen.
Ja, Särnmark har utbildningar för personliga assistenter, bland annat vår assistentutbildning och medarbetsledarutbildning. Mer information om utbildningarna finns under fliken "Jobba hos oss".
På Försäkringskassans hemsida kan du läsa vad timbeloppet för assistansersättningen har varit från och med 1994, fram till idag. Timbeloppet fastställs av regeringen varje år.
Ja, absolut! Vi erbjuder flera modeller för assistans, en av dem passar säkert din bror. Låt oss veta om han behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans.
Ja, givetvis! Många av våra kunder bor utanför Stockholm. Vi har kontor i Stockholm, Gävle, Malmö, Karlstad, Linköping, Visby, Kinna, Uddevalla och Uppsala. Vi erbjuder vår personliga assistans över hela Sverige.
Ja. Beroende på vilken kundmodell du har hos Särnmark kan vi sköta din rekrytering av personliga assistenter helt eller delvis. Vi lyssnar självklart på dina önskemål och anpassar rekryteringsannonserna där specifika språkkunskaper kan vara ett av kriterierna.
Det går nästan säkert att ordna! Hör av dig till oss med information om var i Sverige du befinner dig och vad du vill ha hjälp med.
Ja, naturligtvis. En bra relation är grunden till ett fungerande samarbete och en personlig assistans. Men ibland kan det vara svårt att ta detta direkt med sin kundansvarig.
Det är ofta en möjlighet. Cirka 20 procent av Sveriges personliga assistenter är anhöriga.
Det beror på vad du önskar. Vi rekryterar därefter personliga assistenter som matchar det, oavsett om svenska, engelska eller arabiska är viktigast för dig.
Jag heter Lars och arbetar som informatör på Särnmark. Jag svarar gärna på dina frågor om personlig assistans. Skulle jag inte sitta vid datorn just nu, återkommer jag eller en av mina kollegor snart till dig.